Ooit leidde de introductie van self-service tot de opkomst van de buurtsuper (en het verdwijnen van de kruidenier). Self-service van medewerkers is op zich niets nieuws, maar het blijkt wel nog steeds tot nieuwe inzichten kunnen leiden. Zo bracht het hoogovenbedrijf Tata Steel op ideeën om het rooster van medewerkers nog beter op de individuele behoeften aan te laten sluiten en liet Zalando in lijn met self-service deadlines en sturing vanuit het management los. Onder die condities werd een opdracht bij de medewerkers neergelegd die binnen drie maanden leidde tot een aangepaste app, ontwikkeld door de medewerkers zelf. Een proces dat anders zeker twee keer zo lang had geduurd. Tata Steel en Zalando maakten werk van het leggen van verantwoordelijkheden bij hun medewerkers en berichten daar enthousiast over in P&Oactueel: HR-beleid tot stand gekomen in ‘co-creatie’ met medewerkers.

Binnen HR zijn in het kader van self-service gebruikte begrippen als bottom-up, zelfsturing en agility inmiddels gemeengoed. Dus oude wijn in nieuwe zakken? Het maakt niet uit. Met een frisse blik aan de slag met een oud concept kan toch weer nieuwe inzichten met waardevolle opbrengst opleveren, zo blijkt weer.

Deze blog werd eerder gepubliceerd op XpertHRactueel